piątek, 15 października 2010

Dlaczego się boimy?

A właściwie co to jest strach?
Z definicji strach to: 
Jedna z podstawowych cech pierwotnych (nie tylko ludzka) mających swe źródło w instynkcie przetrwania. Stan silnego emocjonalnego napięcia, pojawiający się w sytuacjach realnego zagrożenia, naturalną reakcją organizmu jest np odruch silnego napięcia mięśni a w konsekwencji ucieczka lub walka.

Osobiścię przekonałem się że boimy się (a może lękamy?) czegoś czego nie znamy (Nowa szkoła, pierwsza randka, pierwsza wizyta u dentysty itp.) lecz jeszcze bardziej boimy się rzeczy całkowicie abstrakcyjnych (których również nie znamy) takich jak UFO, duchy itp. (Nawet jeśli w nie nie wierzymy). Może to się wydawać głupie ale mimo że osobiście nie wierzę w duchy to się ich boję (i wiem że wiele ludzi tak ma), nie wiem czym jest to spowodowane psychozą, jakimś wewnętrznym instynktem, albo to przez mój lęk przed ciemnością (nie wiem czy można to zaliczyć już do nyktofobii), ale już tak mam i ciężko mi cokolwiek mi z tym zrobić (jak ktoś ma jakiś pomysł pisać). Jak najlepiej walczyć ze strachem? Myślę że najprościej stawić temu czoła i przede wszystkim powiedzieć sobie że ten "upiór z szafy" nie istnieje. I zamiast zastygnąć w bezruchu, ruszyć się i stwierdzić że tak naprawdę nie mamy się czego bać.
A jakie wy macie sposoby na radzenie sobie ze strachem? Zapraszam do dyskusji w komentarzach.

2 komentarze:

  1. Co do strachu, to ostatnio napotkałam na swojej drodze 2 stare lęki z przeszłości: dentystę i pojawienie się w starej szkole. Pomijając strach i trzęsienie się rąk, po czasie powiedziałam sobie "Za duży ból, ale i tak to wytrzymam i nie poddam się" i tak było, zapisałam się znów do dentysty, więc ten jeden "lęk" minął. W szkole też nie było źle, chociaż było to związane z moją pracą i poczułam się jakbym znalazła się w roju pszczół, to też jakoś sobie poradziłam. To nasza podświadomość mówi nam czego się bać, a z czym walczyć. Jeśli człowiek w siebie wierzy to wszystko pokona. Chociaż zombie do tej pory nie mogę się pozbyć z sennych koszmarów.. ^^

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwzam ze boimy sie tego czego nie znamy, wiec najlepiej dowiedziec sie, sparwdzic najlepiej samej. Co do duchow, oj ten temat lubie heh osobiscie wierze balam sie jak najbardziej ich, ale z czasem to minelo, nie wiem. Moze je zaakceptowalam? ''Sa to sa niech sie patrza, nic mi nie zrobia.''
    A patrzac na sam fakt ze sie boimy.
    To bardzo ciekawe uczucie, mnie troche rajcuje ;D a juz w szczegolnosci gdy sie czlowiek przelamie! ;)
    Poczytaj o Oobe. Mam lekki dystans do tego oczywiscie ale jednak. ;)

    OdpowiedzUsuń